REKLAMA

AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWybory

Gliwice mogą mieć oficera rowerowego

Miasto

Taką propozycję złożyła gliwickim radnym działająca od trzech lat Gliwicka Rada Rowerowa.

 

 

Galeria zdjęć


REKLAMA

Problem ścieżek rowerowych to od wielu lat temat gorących dyskusji miłośników dwóch kółek. Obecna infrastruktura rowerowa w mieście nie zaspokaja potrzeb cyklistów. Między innymi dlatego właśnie powołana została Gliwicka Rada Rowerowa, czyli zespół organizacji pozarządowych, zaangażowany w sprawy polityki rowerowej.

W tym miesiącu rusza cykl otwartych wykładów zorganizowanych przez GRR i podejmujących tematykę rowerową. Pierwszy z nich odbędzie się już w najbliższy czwartek, 19 lutego w Domu Aktywnej Młodzieży Filia GCOP (ul. Barlickiego 3, sala 42), o godz. 18. Podczas spotkania organizatorzy wyjaśnią różnice pomiędzy drogami, cyklostradami, trasami, szlakami i ścieżkami rowerowymi.

GRR aktywnie włączył się również w prace Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji Rady Miasta. Na spotkaniu, które odbyło się w środę, przedstawiciele GRR zaproponowali uchwalenie Koncepcji rozbudowy dróg dla rowerów w formie uchwały, by stała się ona prawem miejscowym, powołanie przy Prezydencie Miasta oficera rowerowego, czyli urzędnika, który koordynowałby inwestycje rowerowe w Gliwicach oraz wdrażanie Koncepcji rozbudowy dróg dla rowerów.

Prezydent Wieczorek zapowiedział, że koncepcja będzie realizowana w miarę remontu/ budowy dróg. Ze strony Radnych wyszły propozycje utworzenia pasów rowerowych na ulicy Andersa oraz wprowadzenie kontraruchu na gliwickiej Starówce.

W odpowiedzi na potrzeby cyklistów władze miasta rozważają stworzenie nowoczesnego systemu komunikacji rowerowej w mieście. Od ubiegłego roku gotowe jest opracowanie projektowe dotyczące budowy dróg dla rowerów (DDR) w Gliwicach, które wykonała za 369 tys. zł katowicka firma „INKOM”. W ramach projektu powstał model systemu komunikacyjnego dla rowerzystów, który ma być równoprawny z systemem komunikacji samochodowej. Projektanci wzorowali się na doświadczeniach holenderskich oraz niektórych rozwiązaniach sprawdzonych w Polsce, np. w Szczecinie.

Jak wyjaśniają urzędnicy, koncepcja DDR przewiduje trzy etapy realizacji docelowego układu dróg rowerowych. Pierwszy uwzględnia zasadniczy szkielet komunikacyjny ścieżek prowadzących z centrum w różne części miasta, o łącznej długości 128 km. Przygotowano także wstępne kosztorysy dla poszczególnych etapów i oddzielnie dla konkretnych tras.

– Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla tzw. trasy komunikacyjnej nr 3 prowadzącej od centrum miasta, przez okolice budowanej hali GLIWICE, dzielnicę Sośnica, aż do granicy miasta z Zabrzem. Dokumentację opracowuje za 73 787,70 zł wyłoniona w przetargu firma DROTECH DANUTA CHLIPALSKA z Gliwic – informuje Tadeusz Cygan z Wydziału Inwestycji i Remontów UM. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, trasa ta powinna być gotowa równocześnie z halą widowiskowo-sportową GLIWICE. Kiedy powstaną kolejne? – Ze względu na ogrom i koszt całego przedsięwzięcia (ponad 250 mln zł wedle wstępnych szacunków) realizacja pozostałych tras rowerowych będzie rozłożona w czasie. Takie działania trzeba bardzo dobrze zaplanować i skoordynować z innymi inwestycjami w mieście – zapewnia Piotr Wieczorek, zastępca prezydenta miasta.

Admin Admin

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

AKTUALNOŚCI

Głosowanie

Zobacz wyniki

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

12
Środa
Maj 2021
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2627282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
123456
imieniny:
Dominika, Imeldy, Pankracego