REKLAMA

AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWybory

Kurs normalnej jazdy rowerem w ruchu miejskim. Co Wy na to?

Miasto

Spodobał nam się ten pomysł, nie mogliśmy się zatem powstrzymać przed napisaniem o nim. Gliwicka Rada Rowerowa zastanawia się nad przeprowadzeniem kursu normalnej - czyli np. nie po chodnikach i przejściach dla pieszych - jazdy rowerem po naszych ulicach. Pomysłodawcy pytają, co my na to?

REKLAMA

To oczywiste, że jazda rowerem po chodnikach - tylko w nielicznych przypadkach uprawniona - ma swoje podstawy w obawie przed niebezpieczeństwem, jakie ze strony kierowców aut czyha na rowerzystę na drodze. Nakłada się na to brak ścieżek rowerowych lub ich zła jakość. W efekcie często rowerzysta woli stać się zagrożeniem (dla pieszych), a nie zagrożonym. Gliwicka Rada Rowerowa poddała pod dyskusję pomysł przeprowadzenia kursu dla tych rowerzystów, którzy nie czują się pewnie w ruchu miejskim.

Przy okazji warto polecić uwadze opracowanie Rowerowego Białegostoku, w którym - na podstawie danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji prowadzonego przez tamtejszą Komendę Główną Policji - obalone zostały mity dotyczące bezpieczeństwa cyklistów. W wielkim skrócie - wynika z niego, że:

większość zdarzeń drogowych z udziałem rowerów ma miejsce w ciągu dnia

- nikły procent wypadków z udziałem rowerzystów powodowanych jest przez brak oświetlenia

- zdecydowana większość rowerzystów biorących udział w wypadkach jest trzeźwa

- nikły procent zdarzeń drogowych z udziałem rowerów ma coś wspólnego z mitem rowerzysty wjeżdżającego na przejście

- zderzenia z pieszym to kilka procent procent zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów

- jedynie niespełna 30% rowerzystów biorących udział w zdarzeniach drogowych to kobiety

najczęstszym typem zdarzenia jest zderzenie boczne

- dla rowerzystów najniebezpieczniejsze są auta osobowe

Dane, na podstawie których wyciągnięte zostały te wnioski, dotyczą lat 2007-2009, i - przypominamy - zebrane były przez policję w Białymstoku. Całe opracowanie można znaleźć TU.

Na koniec przypominamy, kiedy WOLNO jeździć rowerem po chodniku:

  1. kiedy jedziemy z dzieckiem do lat dziesięciu lub
  2. podczas złej pogody (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) lub
  3. kiedy są spełnione jednocześnie trzy warunki:
  • chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości,
  • ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h (w terenie zabudowanym),
  • brakuje oddzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla nich przeznaczonego.

Admin Admin

Udostępnij:


jazda rowerem po chodnikurowerowe gliwicebezpieczeństwo rowerzystów

Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

AKTUALNOŚCI

Głosowanie

Zobacz wyniki

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

12
Środa
Maj 2021
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2627282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
123456
imieniny:
Dominika, Imeldy, Pankracego