REKLAMA

AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWybory

Zaczynamy od Bacha - rusza XIX Gliwicki Festiwal Bachowski

Kultura

Muzyka lipskiego kantora bez trudu pokonuje przepaść między starym i nowym, świeckim i sakralnym, głębią myśli i rozrywką służącą miłemu spędzaniu czasu. Jest jednoczenie tradycyjna i innowacyjna. Dlatego też dawne instrumenty przemówią językiem XXI wieku a instrumenty współczesne odkryją nam nowe, zaskakujące oblicze muzyki dawnej. Będzie więc okazja aby kolejny raz przekonać się o niedoskonałości wszelkich prób dzielenia i „szufladkowania” muzyki.

REKLAMA

17 lipca 2018, godz. 20.00, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2

„Bach w Wenecji”Olga_Pashchenko

Olga Pashchenko (Rosja/Holandia)) – klawesyn

 w programie: A. Vivaldi, A. Marcello i T. Albinoni w transkrypcjach J. S. Bacha

 Koncert inauguracyjny w szczególny sposób przypomni o obchodzonej w bieżącym roku 340. rocznicy urodzin Antonio Vivaldiego. Bach dokonał klawesynowej transkrypcji siedmiu jego koncertów skrzypcowych. Te właśnie kompozycje odegrały decydującą rolę w ponownym odkryciu muzyki Vivaldiego po latach zapomnienia. Z drugiej strony dzieła Vivaldiego i innych mistrzów weneckich  nauczyły Bacha, „jak myśleć muzycznie”. Odegrały tym samym niezwykle istotną rolę w tworzeniu jego własnego, prawdziwie osobistego stylu. Bachowskie transkrypcje zabrzmią w wykonaniu Olgi Pashchenko – uczennicy słynnego Alexeia Lubimova. Artystka zaliczana jest do grona najznakomitszych i najbardziej wszechstronnych wykonawców muzyki klawiszowej, od organów i klawesynu po fortepian i fortepian współczesny. Podczas swoich występów zachwyca pełną pasji osobowością, wirtuozerią, bogactwem kolorów i wrażliwością na tak  szeroki i różnorodny repertuar, jaki na przestrzeni wieków napisano  na  te instrumenty.

  

18 lipca 2018, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna

Koncert oratoryjno-kantatowyJakub Burzy+äski

Julita Mirosławska – sopran
Jakub Burzyński – kontratenor
Adam Sławiński – tenor
Dawid Biwo – bas
Zespół Muzyki Dawnej „La Tempesta”
Jakub Burzyński – kierownictwo artystyczne

 w programie: J. S. Bach, J. Sarwas (prawykonanie)

 La Tempesta – jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, gości w Gliwicach po raz drugi. Tym razem przyjeżdża z programem zestawiającym obok siebie dwie czasowo bardzo odległe epoki i konwencje stylistyczne. Jako łącznik wystąpią tu historyczne instrumenty i ekspresja głosu ludzkiego. Obok trzech bachowskich kantat, pochodzących z wczesnego okresu twórczości oraz z pierwszych lat lipskich, zabrzmi muzyka Jakuba Sarwasa – gliwiczanina, wybitnego polskiego kompozytora młodego pokolenia. Usłyszymy prawykonanie jego utworu na kontratenor i zespół instrumentalny, skomponowanego specjalnie dla naszego festiwalu w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. Ten swoisty pomost przerzucony między epokami, będzie próbą zwrócenia uwagi słuchacza na problemy uniwersalne, niezależne od czasu czy  szerokości geograficznej. Topos symbolicznej wędrówki w poszukiwaniu własnej tożsamości jest równie bliski muzyce XVIII-wiecznej, jak współczesnej, pisanej tu i teraz, z perspektywy wrażliwości człowieka początku XXI  wieku.

 

20 lipca 2018, godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, ul. Jagiellońska 19A 

„Od Piazzy do Piazzolli”foto E.Cherkazova

Eugenia Cherkazova (Ukraina) – akordeon
Svitlana  Shabaltina (Ukraina) – klawesyn

w programie m.in.: G. Piazza,  J. S. Bach, L. Boccherini M. Corrette, D. Scarlatti


Klawesyn i akordeon? Trudno chyba znaleźć instrumenty bardziej od siebie oddalone. Zarówno historią, sposobem wydobycia dźwięku jak i estetyką. Pierwszy z nich, charakterystyczny dla muzyki wieków XVII i XVIII, bywa też chętnie wykorzystywany przez twórców współczesnych. Drugi z kolei to uniwersalny gość wszystkich najważniejszych muzycznych stylów, od klasyki po współczesność i jazz. Stop tak różnych dźwiękowych walorów – klawesyn to instrument szarpany, akordeon zaś pneumatyczny, zbliżony do organów – tworzy zupełnie świeże, niespodziewane brzmienie. Odkrywa to przed wykonawcami rozległe pole do eksperymentów a słuchaczom umożliwia nowe spojrzenie na znane dzieła przeznaczone w oryginale na dwa klawesyny czy też klawesyn i orkiestrę.

 

21 lipca 2018, godz. 20.00, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2

"Wirtuozi na dworze króla Polski"Jolanta Sosnowska 6

Jolanta Sosnowska (Austria) – skrzypce barokowe
Jan Ziemowit Hutek – obój barokowy
Tomasz Wesołowski – fagot barokowy
Agnieszka Wesołowska – klawesyn

w programie: J. D. Heinichen, A. Vivaldi, G. Ph. Telemann, J. D. Zelenka

Za panowania Augusta II Mocnego Drezno stało się wiodącą europejską metropolią kulturalną baroku. Król utrzymywał wspaniałą orkiestrę, liczącą ponad 40 muzyków-wiruozów. Najwyższej próby umiejętności oczekiwano zarówno od śpiewaków, skrzypków czy klawesynistów jak i muzyków grających na instrumentach dętych. Tak doskonały zespół inspirował wielu czołowych ówczesnych kompozytorów, czego dowodem jest zachowany do dziś imponujący repertuar, obejmujący prawie 1800 dzieł wszystkich form i gatunków. Program czwartego festiwalowego wieczoru wypełnią utwory kameralne z udziałem skrzypiec, oboju i fagotu, pisane na zamówienie dworu drezdeńskiego, prezentujące zarazem niezwykłe możliwości członków królewskiej kapeli.

 

22 lipca 2018, godz. 20.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna

„Bachowskie arkady” LC_2015©ida_zenna_Instrumente

Capella Angelica & Lautten Compagney (Niemcy)
Wolfgang Katschner – kierownictwo artystyczne  

w programie m.in.: J. S. Bach, G. Dufay, H. Purcell, J. Walter, D. Buxtehude
 

Chorał jest jedną z najstarszych form europejskiej muzyki kościelnej. Zawsze łączył ze sobą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W "Bachowskich arkadach" dwa zespoły – wokalny i instrumentalny, zgłębiają to połączenie na nowo. Chorały Jana Sebastiana Bacha w częściowo tradycyjnych, częściowo nowych i niecodziennych aranżacjach wchodzą w dialog z dziełami od wczesnego renesansu aż do wieku dwudziestego. Stanowią filary, na których oba zespoły z właściwą im ciekawością i radością eksperymentowania budują nowe dźwiękowe sklepienie. Brzmienie  marimby i saksofonu nada mu świeżość i lekkość. Zapraszamy więc na wspólny spacer po skarbcu historii muzyki, która wznosi się między filarami chorału i jest przez nie wspierana.

 

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski

 

Projekt dofinansowano  z budżetu Miasta Gliwice oraz ze  środków  Narodowego Centrum Kultury  w ramach programu Kultura – Interwencje 2018.

Dofinansowano ze środków  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

Organizatorzy festiwalu:

Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice

Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia Ewangelicko-Augsburska

(źródło: http://www.kikgliwice.com)

REKLAMA

Admin Admin

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

AKTUALNOŚCI

Głosowanie

Zobacz wyniki

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

22
Piątek
Listopad 2019
Listopad
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
28293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
imieniny:
Cecylii, Jonatana, Marka

REKLAMA